← TERUG

Marktbenaderingstechnieken

Natascha Rampersad

Advies studieduur

8-10 weken

Vergelijkbaar niveau

MBO-4+

Kosten

USD 1.024

EUR 1.024

Deze kosten zijn exclusief examengeld en inclusief:

  • Toegang tot de digitale leeromgeving met instructiefilms

Vooropleiding

Er is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een opleidingsniveau van minimaal MBO 3 of voldoende werkervaring gewenst.

Doel en inhoud van de opleiding

Je weet het zeker: met jouw product ga jij de wereld veroveren. Het  ondernemingsplan is uitgewerkt, de financiering rond, het is alleen nog de vraag hoe je klanten of opdrachtgevers gaat bereiken. Dat leer je hier: hoe zet je een product of dienst succesvol in de markt? Iedere doelgroep is anders. Een verhuurder van graafmachines, drilboren en andere bouwattributen zal potentiële afnemers anders benaderen dan iemand met een webwinkel in biologische cosmetica.

Om de juiste werkwijze en toon te vinden, zul jij je dus zo veel mogelijk moeten verplaatsen in potentiële klanten of opdrachtgevers. Hoe overtuig je iemand ervan om jouw product of dienst (en niet die van de concurrent) te kopen? Het antwoord ligt wellicht een beetje voor de hand (namelijk hoe jij het ‘probleem’ van deze klant gaat oplossen), maar zorg ervoor dat je deze belangrijkste uitgangspunten kort en bondig kunt formuleren en – ook erg belangrijk – dat je de taal van je doelgroep spreekt. Het opstellen van een verkoopplan, waarin je onder meer ingaat op de marktbenadering kan hierbij helpen.

Deze cursus is uitermate geschikt voor verkopers, accountmanagers en salesmanagers die willen werken aan hun vaardigheden in het gedegen onderzoek doen naar de mogelijkheden in hun (afzet)markt, het positioneren van hun producten of diensten en het opzetten van marktbenaderingsplannen, waarbij het behalen van het hoogste resultaat centraal staan.

De algemene resultaten zijn: 

  • Je leert de afzetmarkt en (in)directe concurrenten in kaart te brengen.
  • Je leert je het SWOT-model effectief in te zetten.
  • Je weet hoe je de achtergronden van een marktonderzoek moet managen.
  • Je kunt effectief een marktanalyse opzetten.
  • Je kunt je onderzoeksresultaten analyseren.
  • Je weet hoe je de onderzoeksresultaten moet rapporteren en presenteren.
  • Je weet hoe je op basis van je onderzoeksresultaten aanbevelingen kunt voordragen.
  • Je leert hoe je op basis van de verkregen informatie een goed onderbouwd prijsbeleid kunt voeren.
  • Je weet hoe je gestructureerd commerciële vervolgacties kunt uitzetten, plannen en beheren.
  • Je weet hoe je jouw markt en doelgroepen op de meest effectieve manier kunt benaderen.
  • Je leert hoe je de behaalde commerciële resultaten kunt beheren, controleren en tijdige bijsturing kunt geven.

De opleiding bestaat uit de volgende modules: 

Examen

Je kunt examen doen bij Examenbureau LSSO. Dit is een onafhankelijk bureau, waardoor je een waardevol maatschappelijk erkend diploma kunt behalen. Zie www.examenbureaulsso.nl.