Op vrijdag 28 februari 2020 tekende John Mahboeb, CEO van Interpoint Caribbean BV de samenwerkingsovereenkomst met de Kantooropleider. Dit in het kader van het aanbieden van blended learning voor het Caribisch gebied en Suriname. Hierdoor is het mogelijk om op afstand diverse cursussen en opleidingen te doen, zonder dat u hiervoor op een vaste dag naar een locatie hoeft. Zie ook ons vorige artikel voor meer informatie. Kijk voor ons volledige aanbod op onze Blended Learning Page. Binnenkort zal ons assortiment verder worden uitgebreid met online accountmanagement, ICT en productie en logistieke opleidingen.
Is uw organisatie bestand tegen witwassen en terrorismefinanciering? Doe de gratis online Quickscan!
Interpoint stelt een gratis online Quickscan beschikbaar. Met behulp van een aantal vragen, krijgt u inzicht in of uw organisatie “AML/CFT proof” is (Anti-Money Laundering / Combating the Financing of Terrorism). We hopen dat dit u verder op weg kan helpen om uw organisatie beter bestand te maken tegen witwassen en terrorismefinanciering. Niet alleen voldoet u hiermee aan de wetgeving op dit vlak, maar is uw organisatie ook beter beschermd tegen deze illegale praktijken. Graag willen we u attenderen op onze ondersteuningsmogelijkheden hierin. Bekijk via onze homepage onze trainingen en opleidingen, de online Customer Due Diligence tool en andere diensten. Interpoint is (samen met gerenommeerde partners) al jaren actief op het complexe terrein van Risk- en Compliance. Wij kunnen ondersteuning bieden aan uw organisatie, maar ook in bepaalde gevallen de compliance taak van uw organisatie verzorgen. Hiernaast organiseert Interpoint al gedurende vele jaren trainingen op het gebied van compliance. Zie … Lees verder
Presentatie Customer Due Diligence voor pensioenfondsen en treasurers
Interpoint geeft op maandag 16 maart 2020 een presentatie speciaal voor pensioenfondsen en treasurers over haar Customer Due Diligence tool; een onmisbaar onderdeel van een integere bedrijfsvoering. Van steeds meer organisaties wordt immers verwacht dat zij hun klanten kennen. Het is cruciaal dat financiële ondernemingen zelf de wet- en regelgeving naleven. Hiermee moeten zij ook voorkomen dat hun diensten worden misbruikt voor misdadige activiteiten, zoals witwassen, fraude en het financieren van terroristische activiteiten. De Centrale Bank van Suriname heeft al bekend gemaakt dat zij hier strikt op gaan toetsen en monitoren. Mede vanwege de strenge maatregelen die door de banken zijn genomen, hebben criminelen hun activiteiten die verband houden met witwassen en terrorismefinanciering verschoven naar de niet–bancaire sector zoals pensioenfondsen. Daarom is het van belang dat deze sector alert is. Bij het aangaan van zakelijke relaties in het kader van haar beleggingen is het van belang dat de organisatie weet … Lees verder
Hoe bepaalt leiderschap de integriteit in een organisatie? (deel 1)
Het wil nog steeds niet echt lukken met de integriteit van managers en leidinggevenden in de Caribbean & Suriname. Wij weten met z’n allen maar al te goed wat het belang van integriteit is. Er is werkelijk geen enkele organisatie die het begrip niet als één van haar kernwaarden propageert. Onderaan dit artikel geven we een suggestie voor een training die Interpoint kan verzorgen op dit vlak. Diverse onderzoeken bevestigen het belang dat wij hechten aan integriteit. Het is de basis voor vertrouwen tussen mensen. Het Global Leadership and Organisational Behavour Effectiveness (GLOBE) onderzoeksprogramma heeft wereldwijd bij 62 culturen de perceptie van ongewenste en gewenste leiderschapseigenschappen bestudeerd. De eigenschap ‘integrity’ scoort het hoogst. Hoger dan andere gewaardeerde eigenschappen van de leider zoals inspirational, visionary, performance oriented, team-integrator, decisive en diplomatic. ‘Compliance, integriteit en risicomanagement moet je zien als een familie met drie kinderen.’ De schandalen bij de Centrale Bank van Suriname zorgen … Lees verder
Het belang van Customer Due Diligence
Interpoint heeft in Suriname de Customer Due Diligence tool gelanceerd; een onmisbaar onderdeel van een integere bedrijfsvoering. Van steeds meer organisaties wordt immers verwacht dat zij hun klanten kennen. Customer Due Diligence betekent vrij vertaald ‘klantonderzoek gericht op zorgvuldigheid’ en is gericht op een integere bedrijfsvoering. Weet met wie u zakendoet en voorkom dat u zaken doet met frauduleuze en criminele partijen. Waarom is een Customer Due Diligence-beleid belangrijk? Ten eerste is het cruciaal dat u als (financiële) onderneming zelf de wet- en regelgeving naleeft. Denk hierbij aan de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties, de Wet Indentificatieplicht Dienstverleners en de aanbevelingen van de Caribbean Financial Action Task Force ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. In het kader van het laatste is de National Risk Assessment ook uitgevoerd. De Centrale Bank van Suriname heeft al bekend gemaakt dat zij hier strikt op gaan toetsen en monitoren. Consumenten, bedrijven en overheden kunnen namelijk … Lees verder
Online cursussen en opleidingen volgen via Interpoint!
Interpoint introduceert per 1 februari 2020 blended learning! Hierdoor is het mogelijk om op afstand diverse cursussen en opleidingen te doen, zonder dat u hiervoor op een vaste dag naar een locatie hoeft. U kunt zich hiervoor individueel inschrijven maar u kunt als bedrijf ook een aanbod doen aan uw werknemers. Denk hierbij aan een ‘online academy’ waarop uw werknemers in hun eigen tijd online een cursus kunnen volgen en hiermee hun meerwaarde voor uw bedrijf kunnen vergroten. Wilt u hierover meer weten? Neem contact met ons op voor het doen van een aantrekkelijk voorstel! Hoe werkt de blended learning methode van Interpoint? Blended Learning is een combinatie van e-learning en contactonderwijs. Bij ons kun je via je digitale lesboek in onze blended learning-omgeving je lessen voor vakopleidingen of – cursussen volgen op film in plaats van in de klas! Het digitale lesboek dient als leidraad. Hierin lees je de lesstof … Lees verder
The Black Swan- boekbespreking
Gelezen: Nassim Nicholas Taleb, The Black Swan, Random House, 2007 “The Black Swan” is net zo’n boeiend boek als “Fooled by Randomness”. De thematiek van beide boeken is vergelijkbaar. Taleb behandelt ons onvermogen om informatie uit de realiteit op een “juiste wijze” te interpreteren. Ons brein werkt niet altijd mee, het legt ons regelmatig in de luren. Toch varen wij blind op ons beperkte denkvermogen, we hebben nou eenmaal niets anders. Taleb scherpt het denken in die zin, dat hij ons wijst op onze onvolkomenheden. Door ons bewust te zijn van die onvolkomenheden laten we ons wellicht minder misleiden en herkennen we foutieve interpretaties en methoden hopelijk eerder. “The Black Swan” gaat over onverwachte gebeurtenissen. Gebeurtenissen die we niet zagen aankomen, maar die onze wereld op zijn kop kunnen zetten. Voordat de eerste zwarte zwanen door Westerlingen werden waargenomen gold het axioma dat zwanen wit zijn, dat alle zwanen wit zijn. Tot … Lees verder
De trends om te volgen in 2020
1. holistische HR HR verhuist naar een meer holistische aanpak. Met behulp van geavanceerde technologieën en mensgericht zijn Waarde toevoegen aan alle stakeholders, niet alleen beheer Combinatie van intuïtie en grondige analyses Interne en externe focus Strategisch en operationeel Korte en lange termijn Actie gericht en reflecterend (snel en traag) 2. minder focus op procesverbetering In verschillende HR-conferenties luisterde ik naar vele presentaties van HR-leiders. Over het algemeen is de focus zeer veel op procesverbetering. Oude processen worden opnieuw ontworpen en nieuwe tools geïntroduceerd. Op het oppervlak ziet het er modern en State-of-the-Art, maar als je onder de motorkap kijkt, zijn de echte veranderingen klein. De oplossingen en Programma’s zijn nog steeds erg organisatorisch gefocust (we willen iets, hoe krijgen we onze medewerkers om mee te krijgen). Echte werknemer gerichte oplossingen zijn schaars. In de tussentijd zien kandidaten, medewerkers en managers niet de duidelijke voordelen van de HR-initiatieven. De processen … Lees verder
Risicobeheer en compliance toezichtstructuur: model illustratie van de drie verdedigingslinies
Het volgende diagram is een illustratie van een structuur model voor nalevingstoezicht op risicobeheer. De CRO en, voor algemene compliance en AML/CFT-controles (anti witwassen en bestrijding terrorismefinanciering), de Chief Compliance Officer (CCO) maakt deel uit van de tweede verdedigingslinie, waarbij de Senior Officer doorgaans operationele verantwoordelijkheid heeft voor AML/CFT-compliance. Er moet ook worden opgemerkt dat in sommige banken het CCO de Chief AML/CFT-officier kan zijn. In het kader van het algehele risicobeheer vormen de klantgerichte business units van Front Office de eerste verdedigingslinie die verantwoordelijk is voor het identificeren, beoordelen en beheren van de risico’s binnen hun bedrijfsgebieden. Zij moeten het beleid en de procedures kennen en uitvoeren en voldoende middelen krijgen om dat doeltreffend te doen. De tweede verdedigingslinie zijn controlefuncties die ervoor zorgen dat beleid en procedures worden gevolgd (bijvoorbeeld risicobeheer, compliance, Human resources en Legal). De risicobeheerfunctie vergemakkelijkt en monitort de uitvoering van effectieve risicobeheer praktijken door … Lees verder
Uw medewerkers empoweren om zichzelf te empoweren
Het nieuwe jaar is altijd als een blanco boek, en de pen is in eigen handen. Het is ons geschikte moment om te schrijven wat we voor de rest van het jaar willen doen en hoe we dat van plan zijn te bereiken. Laat je als manager of leider je mensen meer verantwoordelijkheid laten nemen als ze in staat zijn? Weet je wanneer dat is, of blijf je jezelf vertellen dat ze nog niet klaar zijn? In onze reizen van organisatie naar organisatie, praten we met veel mensen die willen worden behandeld als “partners” in plaats van als werknemers. Ze willen dat informatie zowel naar beneden als naar beneden stroomt. Maar vaak willen leiders geen controle geven. Uw werknemers begrijpen hun werk. Ze kennen hun taken, rollen en functies binnen de organisatie, en het is tijd voor u om hen te laten doen wat ze moeten doen om de klus … Lees verder