Heeft het Coronavirus de manier waarop we werken veranderd?

Natascha RampersadGeneral

Nu een groot deel van de wereld tegen Coronavirus vecht, hebben veel landen over de hele wereld mensen aangemoedigd om thuis te werken. Veel medewerkers, werken al vanaf maart vanuit huis. Toch is het voor iedereen even wennen om thuis te werken. Ik kan me voorstellen dat het voor jou als werkgever ook onwennig is. Er zijn vast veel vragen die je nu bezighouden: Hoe behoud ik het goed werkgeverschap? Hoe zorg ik ervoor dat mijn organisatie blijft draaien? Hoe houd ik mijn medewerkers aan het werk? Maar ook; hoe zorg ik ervoor dat ik, mijn bedrijf en mijn medewerkers klaar zijn voor de tijd ná het coronavirus?

Een goede thuiswerkplek

Thuiswerken is natuurlijk niet mogelijk in iedere sector, maar als je medewerkers wél vanuit huis kunnen werken is het verstandig om dat zo werkbaar en aangenaam mogelijk te maken. Een goede verbinding met de (digitale) werkomgeving is cruciaal. Op deze manier blijven je bedrijfsgegevens in een beschermde omgeving. Lukt dit niet? Zorg er dan voor dat een (ICT-)collega op afstand even meekijkt en helpt waar mogelijk.

Daarnaast wil je niet dat je medewerkers terugkomen met nek- en rugklachten, als ze straks weer op het werk mogen komen. Zorg dus dat zij eventueel een fijne bureaustoel of extra scherm kunnen ophalen om thuis te werken. Of laat een andere collega de benodigde spullen afgeven.

Blijf in contact met je medewerkers, juist nu!

Wanneer (bijna) al je medewerkers vanuit huis werken, is het lastig om verbonden te blijven.  Hoe deel je direct informatie met iedereen? Wetende dat in deze tijden een bericht na een paar uur alweer achterhaald kan zijn. Maar laat dat je niet tegenhouden. Houd veelvuldig contact met je medewerkers en pak het slim aan. Geef iedere leidinggevende/manager de opdracht om dagelijks kort te videobellen met zijn/haar team. Of kies voor een gezamenlijke dagstart: een vast tijdstip waarop alle teamleden inloggen en zaken bespreken als; ‘Wat is de huidige stand van zaken?’, ‘Zijn er bijzonderheden?’ en ‘Wie gaat wat doen?’. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je organisatie. Ook is het fijn als jij als werkgever met enige frequentie een update geeft over de plannen en ontwikkelingen in grote lijnen. Met name als de overheid nieuwe maatregelen of nieuws deelt dat van invloed is op je bedrijf.

Daag je medewerkers (en jezelf) uit met een cursus, training of studie met uw eigen online academie

Maar wat nu als je medewerkers niet thuis kunnen werken? Of wel wat thuis kunnen doen, maar niet aan hun vaste uren komen? Gebruik deze uren dan om aan de slag te gaan met persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. In de waan van de dag is hier vaak nauwelijks tijd voor. Dus pak die kans! Misschien zijn sommige medewerkers al ooit begonnen met een cursus of opleiding. Stimuleer hen deze weer op te pakken en maak een studieplan. Ook staat het internet vol met interessante webinars en online leertools.

Heeft een medewerker niet direct een training of webinar voor ogen welke aansluit bij de functie, maar wil hij/zij graag een andere training volgen? Moedig dit dan alleen maar aan. Out of the box denken kan juist nu de motivatie en productiviteit van je medewerker verhogen.

Creëer werk voor nu én voor de toekomst

Als je te weinig werk hebt kun je, samen met je medewerkers, ook werk creëren. Daag jouw medewerkers uit voor een brainstorm over de toekomst. Wat wil je al maanden oppakken maar kwam er maar niet van? Welke diensten of producten zouden jullie kunnen toevoegen? Hoe kun je de klant op een andere manier vinden? Wat zouden jij en je medewerkers in de toekomst nog graag willen bereiken?

Door samen bezig te blijven, voorkom je dat medewerkers in een negatieve spiraal terechtkomen. Het is natuurlijk een grote verandering om ineens (met het hele gezin) thuis te zijn. Dus blijf begripvol, blijf positief en ga op zoek naar kansen! Laat je inspireren door je medewerkers en hun ideeën en kijk om je heen. Wat doen andere ondernemers nu? Hoe gaaf is het om te zien dat restaurants massaal switchen naar afhaal- en bezorgmaaltijden, bedrijven als Shell, Avandis en Bavaria die desinfecterende sprays en gels (helpen) produceren en scholen die hun leerlingen nu volledig digitaal lesgeven.

Zorg dat je samen met je medewerkers klaar bent om er weer op volle kracht voor te gaan als de crisis voorbij is. Hoe moeilijk dit nu ook klinkt, je komt deze bizarre tijd door!

Wil je hierover sparren met de HR-experts van Interpoint Caribbean? Neem dan gerust contact met ons op via info@idcc.nl.