Communiceren met medewerkers over het Corona-virus: 5 adviezen

Natascha RampersadGeneral

Niks aan de hand, gewoon doorwerken? Of juist alle seinen op rood zetten? Wat doe je intern?

Het Corona-virus houdt de wereld in haar greep. Maatregelen worden groot uitgemeten. De media zit er bovenop. Mensen worden (dus) bang. De economische groei zou zelfs onder druk staan. Sommige organisaties merken de effecten al. Heldere communicatie is belangrijk.

Vanuit de overheid mogen we tijdige, adequate en eenduidige informatieverstrekking verwachten. Maar ook organisaties moeten hun verantwoordelijkheid serieus nemen. Inmiddels zijn de eerste werkgroepen bij onze klanten al gevormd.

Wanneer communiceren we wat? Wat is ons verhaal? Wie voert het woord? Is het Chefsache? En welke toon kies je als je bang bent dat de omzet hard wordt geraakt door het Corona-virus? Niks aan de hand, gewoon doorwerken? Of juist alle seinen op rood zetten?

Organisaties en hun leiders moeten in ieder geval verbinding maken met wat er leeft bij medewerkers. Niks doen is geen optie meer.

Lastige keuzes. Het verschil tussen helder willen zijn en onnodig paniek zaaien is klein. Het vakmanschap van communicatieafdelingen is nu hard nodig.

Communiceren met medewerkers over het Corona-virus: 5 adviezen

  1. Zorg dat het chefsache is

De gezondheid van medewerkers is Chefsache. Het is de CEO of directeur die de belangrijke mededelingen doet en de maatregelen overziet.

  1. Neem zorgen van medewerkers altijd serieus. 

Mensen kunnen irrationeel reageren, zich onnodig zorgen maken. Bagatelliseer nooit. Toon compassie en eerbiedig het recht van medewerkers om zich zorgen te maken. De meesten van ons zijn fitte professionals. Maar dat geldt wellicht niet voor onze ouders…

  1. Gezondheid gaat voor alles

Benadruk dat de gezondheid van medewerkers altijd de hoogste prioriteit heeft. Er kunnen wellicht zorgen zijn over de omzet van de onderneming, maar dat is secundair.

  1. Wees feitelijk

Geef concrete tips om verspreiding van virus tegen te gaan. Maak daarbij gebruik van serieuze bronnen, zoals het RIVM. Wees feitelijk en breng rust. Laat emoties en assumpties niet de overhand nemen.

  1. Laat weten wat er gaat gebeuren

Wees helder over proces. Bijvoorbeeld, wat doen we in geval van mogelijke besmetting? Kunnen mensen naar landen reizen waar veel besmettingen zijn? Hoe beantwoorden we de vragen die op ons af zullen of kunnen komen.

 

Welke creatieve ideeën kunt u ontplooien in deze moeilijke tijden:

‘Help de Horeca’: Waardebonnen die later verzilverd worden, geven ondernemers nú inkomsten

Initiatief voor de ouderen

Speciaal boodschappenuurtje voor ouderen bij de grote supermarkten

Extra maatregel is bedoeld om kwetsbare groep te beschermen tegen besmetting van coronavirus.

Initiatief platform voor vraag- en aanbod coronahulp

Nieuw platform brengt vraag en aanbod coronahulp samen

Via CoronaCoupon.sr of anders, een variant op bijv. Groupon, kunnen zzp’ers en ondernemers in onder andere horeca en dienstverlening die de komende tijd zonder omzet zitten, crowdfunden door middel van coupons. Gasten of klanten kunnen alvast een coupon voor onder meer een diner, pretpark, knipbeurt of borrel kopen, om die pas later in te wisselen.