← BACK

Klantwerving & Behoud verkoopprocessen

Natascha Rampersad

Advised Study Duration

8 uur

Equivalence Level

MBO-4+

Course Costs

USD 128

EUR 128

The course costs exclude exam fees and include the following:

  • Toegang tot de digitale leeromgeving met instructiefilms

Course objectives

Een klant heeft geen behoefte aan een verkoper! Een klant wil een serieuze gesprekspartner die hem of haar helpt met een probleem of uitdaging. Dit vraagt om een goede afstemming! Een goede verkoper heeft dan ook meer nodig dan productkennis. Een goed beeld van de koopmotieven, vooronderstellingen en financiële armslag van de klant zijn essentieel. Om een vertrouwensrelatie op te bouwen moet je dus niet alleen productkennis hebben, maar ook een goede portie emotionele intelligentie en mensenkennis. In deze praktische cursus leren we je het juiste evenwicht te bereiken tussen ‘mens’ en ‘product’. Door het aanleren van diverse ‘mens’-gerichte vaardigheden ben je in staat meer uit jouw klant te halen en een lange termijn relatie te realiseren. Dat is erg prettig, want het is makkelijker en goedkoper meer omzet uit een bestaande klant te halen dan om steeds nieuwe klanten te werven! Bekijk de introductie video.

Deze cursus is geschikt voor alle accountmanagers, die willen leren op een bewuste manier hun communicatie en gedrag af te stemmen op de klant.

Prerequisites

Er is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een opleidingsniveau van minimaal MBO 3 of voldoende werkervaring gewenst.

Course contents

Het resultaat na deze cursus:

  • Je krijgt inzicht in de eigen kwaliteiten.
  • Je versterkt de persoonlijke presentatie aan de telefoon.
  • Je krijgt betere aansluiting bij de behoeften van de klant.
  • Je beleeft meer plezier en leert met meer succes klanten binnenhalen en behouden.

Programma:

Het belang van de “Ik-BV’, bewustwording huidige en gewenste:

  • Presentatie en uitstraling als relatiebeheerder
  • Kwaliteiten en vaardigheden

Persoonlijke effectiviteit

  • ‘Leiding’ geven aan jezelf
  • Positief denken: denken in kansen en mogelijkheden
  • ‘Durf’ hebben jezelf te versterken

Relatiegerichte commerciële vaardigheden

  • 70% van het resultaat haal je uit non-verbale communicatie
  • Actief telefoneren en gesprekken voeren
  • Inleven in de gevoelens van de ander
  • Inspelen op de non-verbale signalen van de ander
  • Omgaan met emoties van de klant
  • Omgaan met ‘lastige’ gesprekspartners: klanttypologieën
  • ‘Aansluiting’ vinden bij de gesprekspartner

Acquisitie

  • Kwalificeren van potentiële klanten (prospects)
  • Nadenken over doel, doelgroep en benadering
  • Relaties maken en onderhouden

Telefonische acquisitie en verkoop

  • Het maken van een goed (persoonlijk) telefoonscript
  • De voorbereiding van een telefoongesprek
  • Telefonisch een bezoekafspraak verkopen:
    de prospect overtuigen tijd en energie te investeren in een persoonlijk onderhoud
  • Bondig en aantrekkelijk de ‘meerwaarde’ van jouw product of dienst en jouw organisatie presenteren

Het vervolg: de relatie onderhouden

  • Winstgroei door klantentrouw

Deze cursus maakt deel uit van de leerlijnen:

  • Accountmanagement
  • Basis verkoopvaardigheden
  • Beursverkoop en netwerken
  • Marktbenaderingstechnieken
  • Relatiebeheer
  • Telefonische acquisitie
  • Verkoop binnendienst
  • Verkoop buitendienst

Als je ook de overige cursussen van één van deze leerlijnen met goed gevolg afsluit, ontvang je een waardevol vakdiploma. Zie www.examenbureaulsso.nl.


Diploma / Certificate

Deze training kun je afsluiten met een erkend LSSO-examen dat via de exameninstantie Examenbureau LSSO wordt afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend certificaat.