← TERUG

Vraag- en luistertechnieken

Natascha Rampersad

Advies studieduur

4 uur

Vergelijkbaar niveau

MBO-4+

Kosten

USD 128

EUR 128

Deze kosten zijn exclusief examengeld en inclusief:

  • Toegang tot de digitale leeromgeving met instructiefilms

Doel van de cursus

Het is opmerkelijk hoe gemakkelijk het is om langs elkaar heen te praten. Om na een overleg allebei heel ontspannen met een heel ander idee weg te lopen. De meest effectieve personen zijn dan ook continu bezig om door te dringen tot de kern van het gesprek. Waar gaat het nu echt om? Wat bedoelt hij of zij nu precies? Een doeltreffende methode om de boodschap van jouw gesprekspartner echt scherp te krijgen, is de LSD techniek: luisteren, samenvatten, doorvragen. In deze cursus leer je deze methode echt beheersen. Je gaat luisteren door te horen, maar ook te zien wat de ander bedoelt. Je wordt gevraagd om in tal van situaties in eigen woorden samen te vatten wat de ander bedoelt, om te checken of dat inderdaad is wat jouw gesprekspartner wilde zeggen. Je leert doorvragen om eventuele onduidelijkheden te onderscheppen, voordat ze een eigen leven gaan leiden.

Bekijk de introductie video.

Deze cursus is geschikt voor alle verkoopmedewerkers die nog wel eens aarzelen bij het achterhalen van de koopwens van hun klanten. Je richt je in de training op de volgende beroepscompetenties:

  • Aandacht en begrip tonen
  • Samenwerken en overleggen
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Analyseren
  • Onderzoeken
  • Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten
  • Kwaliteit leveren
  • Omgaan met verandering en aanpassen
  • Gedrevenheid en ambitie tonen
  • Ondernemend en commercieel handelen

Vooropleiding

Er is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een opleidingsniveau van minimaal MBO 3 of voldoende werkervaring gewenst.

Inhoud van de cursus

Het resultaat na deze cursus:

  • Je leert luisteren.
  • Je leert samenvatten.
  • Je leert vragen en de verschillende vraagtechnieken.
  • Je leert doorvragen.
  • Je leert de verschillende communicatiestijlen.

Programma:

  • Luisteren
  • Hoe kun je goed luisteren?
  • Non-verbaal luisteren
  • Verbaal luisteren
  • Gebruik van stiltes
  • Samenvatten
  • Vraagtechnieken
  • Doorvragen

Deze cursus maakt deel uit van de leerlijnen:

  • Accountmanagement
  • Basis verkoopvaardigheden
  • Beursverkoop en netwerken
  • Telefonische klantcontact
  • Telefonische acquisitie
  • Verkoop binnendienst
  • Verkoop buitendienst
  • Verkoopgesprekken

Als je ook de overige cursussen van één van deze leerlijnen met goed gevolg afsluit, ontvang je een waardevol vakdiploma. Zie www.examenbureaulsso.nl.


Diploma/Certificaat

Deze training kun je afsluiten met een erkend LSSO-examen dat via de exameninstantie Examenbureau LSSO wordt afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend certificaat.