← TERUG

Prijsbeleid & Distributie

Natascha Rampersad

Advies studieduur

13 uur

Vergelijkbaar niveau

MBO-4+

Kosten

USD 128

EUR 128

Deze kosten zijn exclusief examengeld en inclusief:

  • Toegang tot de digitale leeromgeving met instructiefilms

Doel van de cursus

Veel managers en marketeers worstelen met het prijs- en distributiebeleid voor hun product of dienst: ‘Heb ik de juiste prijs gesteld in verhouding tot de concurrentie? Past de prijs bij ons imago? Wat betekent een prijswijziging? En wat is de waarde voor de klant en via welke kanalen wordt de markt benaderd?’ Veel vragen en een ogenschijnlijk eenvoudig antwoord: ‘Versterk je merk- en distributiewaarde en je winst door het juiste prijsbeleid’. Door goed te kijken naar de prijszetting, het prijsbeleid en de mogelijke distributie van producten en/of diensten kan je tot 4 keer meer effect behalen op de bedrijfswinst. Deze cursus geeft inzicht in de componenten die invloed hebben op de prijzen en distributiemogelijkheden. De verschillende stappen voor een optimaal pricing proces komen aan bod en innovatieve prijszetting- en distributiemethodes worden uiteengezet, zodat je in staat bent te anticiperen op de onstabiele economische situatie. Bekijk de introductie video.

Deze cursus is geschikt voor marketeers, accountmanagers en salesmanagers die een beter beeld willen vormen bij het bepalen prijs en distributiebeleid.

Vooropleiding

Er is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een opleidingsniveau van minimaal MBO 3 of voldoende werkervaring gewenst.

Inhoud van de cursus

Het resultaat na deze cursus:

  • Je kan een goed beeld vormen bij het belang van het geven van een goede tariefstelling aan je producten en/of diensten.
  • Je weet hoe je de waarde kunt bepalen en welke achterliggende strategieën en methodieken daaraan ten grondslag liggen.
  • Je bent bekend met de verschillende distributiemodellen.
  • Je bent in staat om voor jouw product en/of dienst het juiste distributiekanaal te selecteren.

Programma:

  • Het belang van de prijs in waardecreatie
  • De prijsformule
  • Schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
  • Waardeperceptie door de klant: hoe kom je erachter?
  • Waar wordt waarde gecreëerd
  • Begrijpen van de pricing game (prijszetting, prijsstrategie, pocketprijzen, prijswaterval, prijsbandbreedte)
  • Het optimale pricingproces: in 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en implementatie
  • Waardecreatie door prijsdifferentiatie
  • Inzicht in de krachten die je prijszetting beïnvloeden
  • Prijsstrategieën
  • Prijszettingsmethodes en productline pricing
  • Waarde van distributie
  • Opzetten en beheren van distributiekanalen
  • De rol van tussenhandel

Deze cursus maakt deel uit van de leerlijnen:

  • Accountmanagement
  • Commercieel marktonderzoek
  • Marktbenaderingstechniek
  • Pre-sales vaardigheden
  • Verkoop binnendienst

Als je ook de overige cursussen van één van deze leerlijnen met goed gevolg afsluit, ontvang je een waardevol vakdiploma. Zie www.examenbureaulsso.nl.


Diploma/Certificaat

Deze training kun je afsluiten met een erkend LSSO-examen dat via de exameninstantie Examenbureau LSSO wordt afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend certificaat.