← TERUG

Planning & Onderzoek

Natascha Rampersad

Advies studieduur

9 uur

Vergelijkbaar niveau

MBO-4+

Kosten

USD 128

EUR 128

Deze kosten zijn exclusief examengeld en inclusief:

  • Toegang tot de digitale leeromgeving met instructiefilms

Doel van de cursus

Veel verkopers, sales- en accountmanagers schrijven een verkoopplan puur op gevoel en vanuit ervaring. Maar om een goed plan op te zetten, kan een theoretische onderbouwing niet ontbreken. Hoe kun je de theorie op een slimme manier koppelen aan de praktijk en dit op papier zetten? In deze cursus leer je hoe je een verkoopplanning opzet en hoe je onderzoek doet naar de markt waarin je actief bent. De cursus is geschikt voor iedereen die voor zichzelf of voor een bedrijf een verkoopplanning op moeten zetten, maar zeker ook voor verkoopleiders en Salesmanagers die hun organisatie beter willen managen en betere resultaten willen boeken. In combinatie met het onderzoekgedeelte kan de verkoopplanning worden gebruikt als checklist en als standaardvoorbeeld voor een strategisch verkoopplan. De cursus is zo opgezet dat de je in relatief korte tijd een gericht onderzoek kan doen en een strategisch verkoopplanning kunt opzetten, waarmee het bedrijf zo snel mogelijk betere resultaten kan boeken. Bekijk de introductie video.

Deze cursus is geschikt voor:

  • Verkopers
  • Accountmanagers
  • Verkoopleiders
  • Salesmanagers
  • Iedereen die meer wil weten over het verrichten van (markt)onderzoeken en het realiseren van een verkoopplanning

Vooropleiding

Er is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een opleidingsniveau van minimaal MBO 3 of voldoende werkervaring gewenst.

Inhoud van de cursus

Het resultaat na deze cursus:

  • Je bent bekend met het belang van het verrichten van marktonderzoeken en het opzetten van een verkoopplanning.
  • Je bent in staat om gericht marktonderzoek te verrichten.
  • Je bent in staat om een verkoopplanning op te zetten.
  • Je bent in staat om SMART onderzoek te doen en verkoopplanning op te zetten.

Programma:

  • Introductie onderzoeken en verkoopplanning
  • Doelstellingen van onderzoeken en verkoopplanning
  • Producten en diensten onderzoek
  • Portfolio-analyse en  de BCG-matrix
  • Marktaandeel- en marktgroeiberekening
  • Doelgroep(en) bepalen
  • Marktbenaderingsstrategie
  • Doelgroepenbenadering Kotler
  • SMART uitwerking van onderzoek en verkoopplanning
  • Bijsturing

Deze cursus maakt deel uit van de leerlijnen:

  • Accountmanagement
  • Commercieel marktonderzoek
  • Marktbenaderingstechnieken
  • Pre-sales vaardigheden
  • Verkoop binnendienst

Als je ook de overige cursussen van één van deze leerlijnen met goed gevolg afsluit, ontvang je een waardevol vakdiploma. Zie www.examenbureaulsso.nl.


Diploma/Certificaat

Deze training kun je afsluiten met een erkend LSSO-examen dat via de exameninstantie Examenbureau LSSO wordt afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend certificaat.